Wanneer begrip je gevangen houdt in een relatie
- inge vangheluwe

- 4 mei
- 3 minuten om te lezen
We proberen elkaar te begrijpen.
Waarom iemand doet wat hij doet.
Waar het vandaan komt.
Wat eronder zit.
Dat helpt.
Het verzacht dingen.
Maar er zit ook een val in.
Het kantelpunt
Je begint te zien waar het gedrag van de ander vandaan komt.
Je ziet de pijn.
De geschiedenis.
Waarom iemand liegt, zich afsluit of afstand neemt.
En dan gebeurt er iets.
Je begint dingen toe te laten
die je vroeger niet oké vond.
Niet omdat ze veranderd zijn,
maar omdat jij ze beter begrijpt.
Je begint vanuit begrip je gevangen te houden in je relatie.

Begrip kan je gevangen houden in je relatie
Je denkt:
“Hij kan er niets aan doen”
“Het komt door zijn verleden”
“Hij bedoelt het niet zo”
En dus blijf je.
Je past je aan.
Je wacht.
Je hoopt.
Maar er wringt iets.
Want begrijpen is niet hetzelfde als dat iets klopt voor jou.
De stille ontkenning
Hier sluipt iets binnen wat minder zichtbaar is.
Je weet ergens dat het niet klopt.
Je voelt het ook.
Maar je maakt het kleiner.
Zachter.
Logischer.
Je vertelt jezelf een verhaal
waardoor je niet hoeft te bewegen.
Dat zijn ontkenningstructuren.
Niet omdat je naïef bent.
Maar omdat het veiliger voelt dan kijken naar wat er echt speelt.
Zinnen die daarbij horen:
“Zo erg is het niet”
“Iedereen heeft wel iets”
“Ik overdrijf misschien”
“Het komt wel goed”
Het zijn geen leugens.
Maar ze houden je wel weg van de waarheid.
Wat je begrijpt maar blijft toelaten, bepaalt waar jij jezelf verliest.
Waar ben jij jezelf kwijtgeraakt?
Op een bepaald moment draait het niet meer om de ander.
Maar om jou.
Niet:
“Waarom doet hij zo?”
Maar:
“Waarom blijf ik dit toelaten?”
En ook:
“Waar maak ik het kleiner dan het is?”
Daar wordt het eerlijk.

De val van hoop
Vaak blijf je niet alleen uit begrip in je relatie.
Maar uit hoop.
Dat het verandert.
Dat inzicht genoeg zal zijn.
Dat de ander mee zal groeien.
Maar zonder beweging verandert er weinig.
En zolang jij blijft verzachten,
hoeft de ander vaak niets onder ogen te zien.
Begrip mét grenzen
Je kan begrijpen waar gedrag vandaan komt
en tegelijk voelen: dit wil ik niet meer.
Je kan mild zijn
en toch stoppen met iets te dragen dat niet van jou is.
Dat is geen hardheid.
Dat is duidelijkheid.
En soms betekent dat ook:
stoppen met jezelf geruststellen.
Oefening: waar zit jouw ontkenning?
Neem pen en papier.
1. Denk aan een situatie die zich herhaalt
Iets waar je telkens in vastloopt.
2. Wat gebeurt er concreet?
Wat doet de ander?
3. Wat voel jij daarbij?
Wees eerlijk. Niet netjes.
4. Wat zeg jij tegen jezelf om te blijven?
Schrijf letterlijk op wat er in je hoofd zit.
5. Wat weet je eigenlijk al, maar wil je niet helemaal zien?
Dit is de kern.
6. Wat zou er veranderen als je dat wél serieus neemt?
Blijf dicht bij jezelf.
Dit is geen oefening om iets te beslissen.
Wel om iets helder te zien.
Afsluiter
Begrip kan verbinden.
Maar als het je weghoudt van wat je eigenlijk al weet,
dan houdt het je vast.
Voel je dat dit schuurt?
Dan zit je waarschijnlijk op een punt waar iets helder mag worden. En soms helpt het om daar niet alleen in te blijven rondgaan.
Je hoeft hier niet alleen in te blijven rondgaan.
Soms is begrijpen en begrenzen niet het einde, maar net het begin van iets anders.
Maar alleen als beide bereid zijn om te kijken.




Opmerkingen